dilluns, 19 de desembre del 2016

BLOCS LÒGICS

Exercicis amb blocs amb diferents atributs que obliguen al nen a desenvolupar la lògica. Els blocs lògics per etapa preescolar i infantil solen ser peces de fusta o plàstic amb diferents atributs: color, grandària, forma, gruix, fins i tot textura o altres. Els blocs lògics més coneguts són els ideats per Dienes que estan formats per 48 peces. Cada peça es diferencia de la resta en, almenys, un atribut. En el cas dels blocs lògics de Dienes, com a molt, una peça es diferencia d'una altra en quatre atributs.
Podries fabricar-te els teus propis blocs tenint en compte que els seus atributs són: • forma: quadrat, triangle, rectangle o pentàgon i cercle • Color: blau, vermell i groc • Gruix: prim i gruixut • Mida: petit i gran Per a cada forma hi ha 12 peces diferents. Per exemple, el cercle el pots trobar combinat amb qualsevol d'aquests atributs: 
• Blau / Vermell / Groc (3 combinacions) 
• Delgado / Gruix (2 combinacions) 
• Gran / Petit (2 combinacions) 
Total d'combinacions per a cada forma: 3x2x2 = 12 combinacions possibles per al cercle. Si hi ha 4 formes i cadascuna té 12 peces diferents o combinacions, formen el total de les 48 peces (12 combinacions x 4 formes). 




Activitats i jocs amb blocs lògics per a nens d'infantil o preescolar 

-Joc lliure 

Els adults no intervenim, deixem que siguin els nens els que triïn què fer amb aquests blocs.Generalment intentaran realitzar una construcció: casa, torre. D'aquesta manera comencen a familiaritzar-se i acostumar-se a ells. 

-Jugar a descriure els atributs dels blocs 

Li donem un bloc al nen i ha de descriure els seus quatre atributs: de quin color és? ¿Quina és la seva forma, mida i gruix? Quan acaba de descriure els seus atributs, si hi ha més nens, podem preguntar a la resta si estan d'acord amb els atributs descrits, si hi ha algun error o falta algun. 

-Jugar a crear conjunts o grups de blocs per atributs 

L'adult o moderador crea un grup o conjunt de blocs on hi ha un atribut que es manté constant en tots ells. El nen ha d'endevinar i triar altres blocs que s'ajustin al grup o conjunt fins que no hi hagi més blocs que compleixin el requisit. 
• Exemple 1: podem crear un conjunt senzill on tots els objectes siguin grocs. 
• Exemple 2: una mica més difícil, vam crear un grupoo conjunt on tots els objectes siguin grocs i circulars. Al restringir més el conjunt, quedaran molt poques peces perquè el nen pugui continuar. 
• Exemple 3: ara canviem els papers, és el nen qui ha de crear un grup o conjunt i nosaltres hem d'afegir blocs que li corresponguin. Ara ell passa a ser el creador de conjunts. Jugar a crear sèries d'atributs 
Semblant a l'anterior, però en aquest cas hi ha un ordre entre cada un d'ells, és a dir, hi ha una seqüència. Els nens en col•locar la peça han de explicar-nos el perquè.
 • Exemple 1: vam crear una sèrie on els objectes vagin de menys a més i al revés. 
• Exemple 2: vam crear una sèrie on els objectes imparells són grans i vermells, els parells petits i grocs. La sèrie ha de ser prou llarga, mínim sis o vuit blocs, com perquè s'adonin.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada