dissabte, 3 de desembre del 2016

EL PT, FIGURA IMPRESCINDIBLE EN LES NOSTRES AULES


La Pedagogia Terapèutica, a la revista P i M, un elogi a la nostra professió.
P i M (Pares i Mestres), fundada el 1965, és una publicació trimestral d'accés obert dedicada a temes educatius, que edita la Universitat de Comillas (Madrid), concretament el Departament d'Educació i Mètodes d'Investigació i Avaluació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials.

Recentment, han dedicat un número monogràfic (365/2016) a la PedagogiaTerapèutica, amb un bon nombre d'articles que vénen bé per prendre idees i obrir la ment a noves experiències de persones que treballen al nostre mateix camp. Entre els temes que aborda hi ha la figura dels mestres PT, l' atenció als alumnes cecs i amb baixa visió, la inclusió dels alumnat sord, els moments a l'Aula PT, la noves tecnologies ...
Oferim la presentació d'aquest número, i avall, l'enllaç a tots els articles:

1.  Rosa Sales Labayen, doctora en Pedagogia
Sovint, quan començo la meva assignatura (Dificultats d'Aprenentatge i Educació Inclusiva) a la Universitat Pontifícia Comillas explico als meus alumnes que no podem entendre la nostra realitat d'avui si no som capaços d'endinsar-nos en la Història del que ha estat el tracte i la consideració social cap a les persones amb discapacitat. Perquè no estaríem on i com estem avui de la mateixa manera si la nostra Història hagués estat diferent.

Per això, els dic als meus estudiants que en el primer tema anem a explicar un conte ... Una història que no sempre és simpàtica i agradable i que de vegades és tortuosa, incomprensible i incerta. Aquesta història no deixa de ser ni més ni menys que la història de tota la humanitat.

I aquesta primera classe s'inicia tal com comencen els contes: "Hi havia una vegada ...". I vam començar a parlar sobre la prehistòria i què feien amb les persones que presentaven una discapacitat evident, passem a Egipte, Grècia, Roma, l'Edat Mitjana i anem recorrent els petits (en realitat grans) passos que s'han anat danto fins arribar als nostres dies. Sol ser una classe que impacta molt als estudiants i que els fa pensar sobre les implicacions de "ser diferent" en una societat de "normals" que imposen el seu criteri i la seva forma de veure la vida; que decideixen la vida o la mort d'aquells que es diferencien; que els tenen por, els rebutgen o els idolatren;que els abandonen, els protegeixen o legislen per a ells. La vida mateixa ...

Però aquesta classe mai acaba amb un "conte contat, aquest conte s'ha acabat"; jo els explico que aquest conte no ha acabat; que cada un d'ells anirà contribuint a escriure noves pàgines i que la narració avançarà de la forma en què ells vagin decidint que ho faci; que ells són els escriptors d'aquesta història d'ara endavant.

Des l'ara, des de l'avui, volem, en aquest número monogràfic, fer la semblança d'un dels molts professionals que treballen amb els alumnes a les aules: els mestres especialistes en pedagogia terapèutica, als quals solem anomenar com PT. Segurament quan algú llegeixi aquest número en la distància, d'aquí a 30 o de 40 anys, sentirà que les seves lletres estan a anys llum del que es pensi, es faci o es crea en aquest moment. Però això és, en si mateix meravellós, perquè suposa que l'ésser humà evoluciona, canvia, creix i, esperem, millora.



Per tal de donar una visió àmplia de la feina que duen a terme els PT en els centres educatius, s'ha intentat donar una panoràmica àmplia dels diferents contextos en què pot treballar una PT i de les diferents formes en les que ho fan. Esperem que aquest nombre sigui il·lustratiu per als mestres actuals i per als que ara estan pensant en ser-ho o s'estan formant per a això i que ajudi a donar a conèixer una figura fonamental en les nostres aules.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada