dijous, 8 de desembre del 2016

POSA UNA TAULETA A L'AULA ... PERÒ QUE NO SIGUI DE XOCOLATA

Segons el informe Horizon de 2013, enguany hauria de ser l'any de les tauletes i els MOOC en educació superior. Dels MOOC no direm res en aquesta ocasió ja que sembla clar que els MOOC sí que han arribat a la universitat ia moltes altres institucions. Però, ¿i les tauletes? Em temo que els diners per a les pastilles en educació superior mai va arribar, tot i que les nostres alumnes i alumnes sí les tenen a casa seva. Què fem, doncs? ¿Els obliguem que les deixin allà o els convidem a portar-les? ¿I en educació obligatòria?
Tabletes a Educacontic
Fem primer una mica de revisió. En Educacontic hem prestat ja en diverses ocasions atenció a les tauletes com a recurs educatiu. Així, per exemple, hem considerat les possibilitats de les tauletes per les matemàtiques, la narració, la física , la fotografia o la música  . De manera més genèrica, Víctor Cuevas ens va explicar com ens poden ajudar a  gestionar les nostres tasques , Manuel Alonso ens va parlar de la programació d'apps i Concha López ens va presentar Apps Aventura , l'equip de Educacontic ens va mostrar 62 maneres interessants de fer servir l'iPad a classe  i Juanma Díaz ens va apropar a els projectes  #Guappis i EduTablets . A més, David Álvarez va tractar en sengles podcasts el tema de les tables a l'aula i l'aprenentatge mòbil. Finalment, Aníbal de la Torre ens recorda que les tablets tampoc són la solució però que les coses ben fetes si.
Les coses ben fetes
Realment aquest ha de ser el nostre punt de partida, amb les pastilles i amb qualsevol altre recurs educatiu.La clau és recordar que la nostra responsabilitat és promoure un desenvolupament satisfactori, complet i equilibrat de les competències bàsiques del nostre alumnat.
Per a això, com ja vam discutir en una altra entrada, les TIC són molt importants. Ens referim, òbviament, a les Tasques Integrades per al desenvolupament de les Competències ja que en realitat respecte a les altres, les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, encara no podem afirmar amb rotunditat que siguin, per si mateixes, un factor de millora de les competències bàsiques. En realitat, com amb qualsevol altra eina, depèn.
Tres principis per a les pastilles
Perquè les tauletes siguin un factor educatiu potencialment transformador, podríem parlar de tres principis:
§  No parlem de tauletes a l'aula, parlem de tauletes en les nostres vides.
Si les tauletes tenen potencial, no és exclusivament entre les parets de l'aula i dins el temps escolar, sinó com a dispositius mòbils d'aprenentatge ubic i al llarg de la vida. En aquest sentit, hem de preguntar-nos si nosaltres, docents, fem servir les pastilles per aprendre en les nostres vides i si "ensenyem a aprendre" amb les seves pastilles als nostres alumnes i alumnes: la clau és com es fa servir la tauleta a la "vida real" per aprendre i per resoldre els nostres problemes.
§  No parlem de rajoles, parlem de PLE
En realitat, perquè les pastilles siguin un dispositiu útil per al desenvolupament de les competències bàsiques, la clau no és el dispositiu en si (encara que la seva portabilitat és un valor en aquest sentit) sinó el que sapiguem fer amb ell. Per això, la conversa rellevant no és al voltant del dispositiu sinó sobre el PLE dels usuaris, com ja vam comentar en relació amb  la PDI en una entrada anterior.
Si el teu PLE (o entorn personal d'aprenentatge) compta amb eines o serveis per fer cerques, filtrat i organització de la informació, generació de continguts, vies per compartir-ho i per participar en la comunicació, llavors les tauletes seran una gran aliada. O vist d'una altra manera, cal enfortir el PLE si volem fer de la tauleta una eina realment útil i transformadora de l'aprenentatge.
§  No parlem de rajoles, parlem de la nostra visió de l'escola
És potencialment més transformador, per exemple, disposar d'un  projecte digital de centre de decidir, simplement, fer servir tauletes. Aquest projecte digital de centre pot coordinar el disseny de seqüències didàctiques i la creació de continguts digitals i per a això, optar per un enfocament basat en tasques o projectes.
I aquí és on les pastilles sí que són útils. Les tauletes parlen l'idioma de la mobilitat i la connectivitat permanents i poden ser aliades perfectes de projectes i tasques (encara que ara com ara la mobilitat i la connectivitat són, per a molts centres, més un problema o una aspiració que una solució). En tot cas, les Apps que donen vida a les nostres tauletes ofereixen un nombre ampli de possibilitats per dissenyar col·laborativament el projecte, per la seva gestió i desenvolupament i per a la seva difusió.
En resum
Utilitza tabletes en educació pot ser un factor de desenvolupament de les competències bàsiques en la mesura que aquestes permeten aprendre a través de tasques i projectes, però això requereix la decisió prèvia del professorat, que ha d'optar per metodologies actives d'ensenyament en les quals tant els dispositius com les Apps permetin a l'alumnat treballar i aprendre per tot arreu i durant tot el temps.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada