Segons el informe Horizon de 2013, enguany
hauria de ser l'any de les tauletes i els MOOC en educació superior. Dels
MOOC no direm res en aquesta ocasió ja que sembla clar que els MOOC sí que han
arribat a la universitat ia moltes altres institucions. Però, ¿i les
tauletes? Em temo que els diners per a les pastilles en educació superior
mai va arribar, tot i que les nostres alumnes i alumnes sí les tenen a casa
seva. Què fem, doncs? ¿Els obliguem que les deixin allà o els
convidem a portar-les? ¿I en educació obligatòria?
Tabletes a Educacontic

Les coses ben fetes
Realment aquest ha de ser el nostre
punt de partida, amb les pastilles i amb qualsevol altre recurs educatiu.La
clau és recordar que la nostra responsabilitat és promoure un desenvolupament
satisfactori, complet i equilibrat de les competències bàsiques del nostre
alumnat.
Per a això, com ja vam discutir en
una altra entrada, les TIC són molt importants. Ens referim, òbviament, a
les Tasques Integrades per al desenvolupament de les
Competències ja que en realitat respecte a les altres, les
Tecnologies de la Informació i la Comunicació, encara no podem afirmar amb rotunditat que
siguin, per si mateixes, un factor de millora de les competències bàsiques. En
realitat, com amb qualsevol altra eina, depèn.
Tres principis per a les pastilles
Perquè les tauletes siguin un factor
educatiu potencialment transformador, podríem parlar de tres principis:
§ No parlem de tauletes a l'aula,
parlem de tauletes en les nostres vides.
Si les tauletes tenen potencial, no
és exclusivament entre les parets de l'aula i dins el temps escolar, sinó com a
dispositius mòbils d'aprenentatge ubic i al llarg de la vida. En aquest
sentit, hem de preguntar-nos si nosaltres, docents, fem servir les pastilles
per aprendre en les nostres vides i si "ensenyem a aprendre" amb les
seves pastilles als nostres alumnes i alumnes: la clau és com es fa servir la
tauleta a la "vida real" per aprendre i per resoldre els nostres
problemes.
§ No parlem de rajoles, parlem de PLE
En realitat, perquè les pastilles
siguin un dispositiu útil per al desenvolupament de les competències bàsiques,
la clau no és el dispositiu en si (encara que la seva portabilitat és un valor
en aquest sentit) sinó el que sapiguem fer amb ell. Per això, la conversa
rellevant no és al voltant del dispositiu sinó sobre el PLE dels usuaris, com
ja vam comentar en relació amb la PDI en una entrada anterior.
Si el teu PLE (o entorn personal
d'aprenentatge) compta amb eines o serveis per fer cerques, filtrat i
organització de la informació, generació de continguts, vies per compartir-ho i
per participar en la comunicació, llavors les tauletes seran una gran aliada. O
vist d'una altra manera, cal enfortir el PLE si volem fer de la tauleta una
eina realment útil i transformadora de l'aprenentatge.
§ No parlem de rajoles, parlem de la
nostra visió de l'escola
És potencialment més transformador,
per exemple, disposar d'un projecte digital de centre de decidir,
simplement, fer servir tauletes. Aquest projecte digital de centre pot
coordinar el disseny de seqüències didàctiques i la creació de continguts
digitals i per a això, optar per un enfocament basat en tasques o projectes.
I aquí és on les pastilles sí que
són útils. Les tauletes parlen l'idioma de la mobilitat i la connectivitat
permanents i poden ser aliades perfectes de projectes i tasques (encara que ara
com ara la mobilitat i la connectivitat són, per a molts centres, més un
problema o una aspiració que una solució). En tot cas, les Apps que donen
vida a les nostres tauletes ofereixen un nombre ampli de possibilitats per
dissenyar col·laborativament el projecte, per la seva gestió i desenvolupament
i per a la seva difusió.
En resum
Utilitza tabletes en educació pot
ser un factor de desenvolupament de les competències bàsiques en la mesura que
aquestes permeten aprendre a través de tasques i projectes, però això requereix
la decisió prèvia del professorat, que ha d'optar per metodologies actives
d'ensenyament en les quals tant els dispositius com les Apps permetin a
l'alumnat treballar i aprendre per tot arreu i durant tot el temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada